It Swettehûs
It Swettehûs is een centrale voor de bediening van 40 bruggen en het steunpunt voor de Provinciale Waterstaat van de Provincie Fryslân. De provincie wil in 2025 dé ontwikkelingsregio zijn voor de circulaire economie. Daarom moest het gebouw één van de meest circulaire gebouwen zijn van Friesland. Dit betekent dat het gebouw met zoveel mogelijk secundaire en herbruikbare grondstoffen gebouwd is.
Duurzame ambities
De opdracht was: ontwerp een interieur waar tenminste voor 40% gebruik wordt gemaakt van hergebruikte, herbruikbare of biobased materialen. Het interieur moet praktisch zijn, voldoen aan de circulaire ambities en passend bij de nautische sfeer en functie van het gebouw. De inrichting moet passen bij de robuuste uitstraling van het gebouw en zichtbaar circulariteit uitstralen. Zonder in te boeten op esthetiek en functie. Daarnaast moest de inrichting representatief zijn en een hoge belevingswaarde geven. Less is more gold als credo, voor zowel het gebouw als de inrichting.
De architecten kozen in hun ontwerp voor afgedankte Basralocus meerpalen voor de hoofddraagconstructie, gevels, binnenwanden, plafonds en meubilair. De harde houtsoort leent zich goed voor hergebruik en heeft bovendien een “Waterstaatsziel”. Om deze reden zijn ook oude waterpeilborden, damwanden en zeilen hergebruikt. Deze keuzes gaven een stevig en helder kader voor Roem om op door te gaan
Interieurconcept
Bruggen bouwen
Roem en Interieurstudio Jan Visser creëerde een Circulair interieurontwerp voor het centraalbrugbedieningscentrum It Swetthûs waarbij we een brug slaan tussen kernwaarden, ambities, functie, de mens en de context van het gebouw. Het interieurplan staat niet teveel op zichzelf en complementeert het gebouw. Daarbij nam Roem ‘Friesland vanaf het water’ als leidraad: van gecultiveerd tot natuurlijk. Waarbij natuurlijke en organische materialen en vormen naadloos opgaan in een robuuste nautische omgeving.
Thema’s
Aan de hand van vier overkoepelende thema’s creëerde Roem een beelden verhaal. De abstracte termen werden gedurende het ontwerpproces vertaalt naar praktische en concrete interieuroplossingen. Als eerste kozen we voor ‘verbinden’: hierin zien we een link met de sociale functies van de brugbedienaars en de behoefte aan ontmoeting. ‘Beweging’ staat voor vooruitgang en verandering, onder andere zichtbaar in water en riet. ‘Spiegeling’ gaf inspiratie voor kleurgebruik, patronen en ritmiek. ‘Hervinden’ staat voor de connectie die we hebben met de natuur, en de vragen rond klimaatverandering.
Circulaire aanpak
Sfeer
De publiek toegankelijke openbare ruimtes kregen een robuuste maritieme sfeer van steigers, bruggen, sluizen, meerpalen en havens. De kantoren kregen een zachtere natuurlijke uitstraling door de verwijzing naar Friese meren en oevers. De centrale vide en trappartij verbindt deze ruimtes met elkaar. Om het interieur hier goed op aan te laten sluiten koos Roem voor drie sferen, gebaseerd op water, land en lucht. De drie kleurkaarten, van naturellen, beige- tot blauw- en groentinten werden subtiel en ton-sur-ton toegepast. En aangevuld met veelal natuurlijke materialen.
Toepassing meubilair
De basis van het meubilair, kunst en aankleding bestaat uit hergebruikte materialen, herbruikbare materialen en biobased materialen. De ‘oogst’ was hierbij uitgangspunt. Een lijst met meubels en accessoires die al in bezit waren van de Provincie, en zodoende kon worden hergebruikt of worden ingeruild. Een groot aantal vergaderstoelen, tafels, verlichting en kunstobjecten werden simpelweg hergebruikt. Een deel van de oogst werd ge-upcycled naar nieuwe toepassingen of werd gerefurbished naar de eisen van deze tijd. Ontbrekende items werden toegevoegd door te kiezen voor de meest circulaire opties. Biobased, materialen die volledig opgenomen kunnen worden door de natuur. Gerecycled, materialen die gemaakt zijn van bijvoorbeeld PET flessen.
Maatwerk interieuroplossingen
Installatiekunst
Roem koos in samenspraak met de Provincie voor een aantal maatwerk oplossingen. Zo werd in de vide een groot 3D object toegepast. We wilden een object wat zowel de functie van het gebouw weerspiegelt, het nautische karakter, als ook de circulaire ambities.
Het ontwerp en de realisatie is van de hand van Esme Hofman, vlechtwerkvormgever met een innovatieve benadering van het oude ambacht. Esme koos in het ontwerp voor een gevlochten ’topteken’ uit de scheepvaart. Tussen 1925 en 1950 werd dit object gebruikt als sein op de betonning en in de oogst van de provincie zagen we meerdere oude gevlochten toptekens liggen. Esme vergrootte het topteken vijfmaal en vlocht het met wilgenteen, volgens traditie.
Het object voegt zich naadloos in de geometrische schil van het gebouw en geeft bijzondere doorkijkjes en lichtval door het transparante vlechtwerk.
Upcycle collectie
Voor de koffietafels in het werkcafé koos Roem voor toepassing van 12 stoelen uit de Upcycle collectie van Omrin. Een ontwerp aan de hand van de polyvalent ontwerper Louise Cohen. De stoelen komen uit de kringloop, en worden door het element kleur samengebracht waardoor ze één geheel vormen. De stoelen vormen samen met de iconische timber table van VEPA een aangename lunch- en vergaderplek.
Natuurlijk design
Uitgangspunt voor de inrichting van de publieke ruimtes en kantoren was het gezond en flexibel werken. Door de toepassing van de natuurlijke materialen en -kleuren wilde Rianne Holtrop van Roem en Jan Visser de link tussen mens en natuur centraal stellen. Hiermee vergroten we het welzijn van de werknemers in het gebouw. Om de connectie te vergroten behielden ze de open zichtlijnen naar de omgeving en pasten we veel inheemse planten toe in het interieur. Deze beplanting linkt weer met het bio diverse park rondom het gebouw.
Wolvilt panelen
Voor de twee grote vergaderruimtes koos Roem een samenwerking met vaste partner Flokk & fjell. Flokk & fjell is een ambachtelijke wolvilt studio uit Noorwegen. Voor It Swettehûs werden in opdracht twee tweeluiken gemaakt met het thema ‘wetter’ en ‘wâl’. De werken van Flokk & fjell zijn zowel esthetisch als functioneel. De wolvilt panelen verbeteren namelijk de akoestiek in de ruimte en geven tegelijk een unieke visuele beleving. Speciaal voor dit project verwerkten we vlas uit Ee (Friesland) in de panelen. Het verbouwen van vlas in Friesland is nieuw leven ingeblazen met als doel duurzame producten van lokale en hernieuwbare grondstoffen te maken.
Samenwerkingen
Het ontwerpteam voor de bouw van circulaire brugbedieningscentrum bestond uit GEAR architecten coöperatie, Bouwgroep Dijkstra Draisma, Sweco, ITBB en Donker Design. Voor de totstandkoming van het interieurontwerp werkte Roem en Jan Visser daarnaast veelvuldig samen met leveranciers, partners en vakmensen. Donker Interieur verzorgde de interne beplanting. Opnieuw! verzorgde de inkoop en ontwikkeling van een groot deel van het interieur. Joustra stoelverzorgers leverde de maatwerk akoestische bureauomkleding in de brugbedieningscentrale. En in samenwerking met Haan Reclamewerk creëerden we de grotendeels circulaire bewegwijzering in en rond het gebouw.
Toekomstige generaties
Met het inrichten van een circulair gebouw is geprobeerd een verhaal te vertellen. Een verhaal met waarde, voor het huidige gebruik en mensen die werken in het gebouw. Maar ook voor toekomstige generaties. Met de bouw van It Swettehûs werd een verandering in gang gezet met het oog op de toekomst van de planeet. Met dit project kon Roem in samenwerking met de partners een bijdrage leveren aan het behoud en leefbaarheid van de planeet. Met dit project heeft de Provincie bewezen dat circulair ontwerpen en bouwen mogelijk is. Interieurstudio Jan Visser en Roem kijken graag naar de mogelijkheden voor jouw circulaire interieur. De opgedane kennis en ervaring willen we graag met jou delen. En inzetten om te ontdekken waar we binnen jouw budget en ambitie een verschil kunnen maken voor toekomstige generaties.