Is de toekomst van jouw winkel online?

Signing in een retailwinkel maakt de totaal beleving sterker.

Als zelfstandig retail ondernemer wil jij het anders doen. Je wilt een met je onderneming een voorbeeld zijn voor anderen. Laten zien dat door goed te doen ook zeker goed kan verdienen. En succesvol ondernemen niet per se in de weg hoeft te staan van een verantwoorde en duurzame aanpak. En dat dit ook nog eens heel leuk kan zijn. Stilstand is achteruitgang, dus het online kanaal heb jij vanaf het begin omarmd. Maar hoe combineer je online en offline in je strategie? En welke rol speelt je winkel hierin?

Transactie en interactie

 Een succesvolle retailformule bestaat uit het goed benutten van de beschikbare marketingkanalen. Jij bepaalt hierbij het doel: heeft jouw website en online marketinginspanning als doel om je winkelbezoek te vergroten? Of is jouw webshop als long tail kanaal een verlenging van fysieke assortiment? Aanwezigheid op beide kanalen heeft zo zijn voor- en nadelen. Ik geloof dat de juiste toepassing van beide elkaar juist versterken.

In de toenemende digitale wereld is de behoefte aan fysieke plekken steeds belangrijker. Waar je online snel en eenvoudig producten kan verkopen aan een grote doelgroep, biedt je winkel om showroom juist de mogelijkheid om met potentiele klanten verbinden. Als je letterlijk het gesprek wilt aangaan met je klanten is een fysieke winkel geen luxe.

Human design draait om de mens

Belofte en bewijs

 Als eigenaar van je onderneming ben jij in staat het verschil te maken. Kies je voor eerlijke producten met dito verpakkingsmateriaal? Bied jij alleen producten aan waar de klant echt behoefte aan? Hanteer jij een maatschappelijk verantwoorde werkwijze met een sociaal personeelsbeleid? Denk dan ook aan de mogelijkheden waarop jij verantwoorde missie ook goed weet uit te stralen in je merkuitingen. Zo kan je je image versterken en ‘klopt’ je boodschap. Zo kan bijvoorbeeld je winkelinterieur de bewijsvoering zijn voor je duurzame belofte.

De etalage en pui moet mensen naar binnen brengen en een totaal concept vormen

Totaalplaatje

Als je doet wat je belooft, en uitstraalt voor je staat komt je visie echt tot leven. Zo transformeert je retail onderneming naar een geloofwaardig retailconcept. Alle middelen zoals je online advertenties, je magazines, je events en sociale media vormen een geheel. Als je werkt vanuit dit ene concept staat je merk sterker. Je winkel is hierbij het middelpunt: de plek waar je medewerkers elkaar ontmoeten, klanten inspiratie op komen doen en echte verbinding tot stand komt.

Social design

Een leeg winkelpand biedt de mogelijkheid om het verhaal te vertellen van jouw merk. Heersende trends, stijl, trends zijn hierin minder belangrijk. Zorg er vooral voor dat jouw unieke merkwaarden goed uit de verf komen. En je klanten en je medewerkers zich er prettig voelen. Een winkelruimte die echt afgestemd is op hen. Die goed voelt, voldoende vrijheid biedt, comfortabel en efficiënt is. De keuze in materialen, kleuren, texturen, verhoudingen, structuren en lichtinval worden dus pas bepaalt wanneer de behoeften en gewoontes van de gebruiker goed in kaart is gebracht.

Goede duidelijke signing met duurzame materialen is van groot belang.

Doing well by doing good

Je bent je bedrijf vanuit een persoonlijke overtuiging en een geloof gestart. Als ondernemer wil je bijdragen aan de klimaatdoelstellingen en je verantwoordelijkheid nemen in de samenleving. Je wilt de planeet geen schade toedoen met je bedrijf en het liefst ook een inspiratie zijn voor anderen. Hoe pak je dit aan met je winkel?

80% van de impact van een interieur wordt bepaald in de ontwerpfase. Daarom is het nodig om te ontwerpen met een zo laag mogelijke impact met een zo minimaal mogelijke afval reststroom.  De uitdaging is om te ontwerpen voor een lang leven. Modulair, losmaakbaar, herbruikbaar, kwalitatief en geschikt om te repareren en goed te onderhouden. De grootste impact op klimaat zit hem namelijk niet zo zeer in de productiefase van meubels en materialen maar met name in de gebruiksfase. Tijdloos en waardevast ontwerpen is daarom van groot belang.

Gebruik van RVS in een winkelontwerp.

En nu verder?

Hoe zou het voor je zijn als jouw winkel weer voor jou en je merk werkt? Een winkel die past binnen je strategie. Waarin online en offline kanalen elkaar versterken. Een winkel ter inspiratie voor anderen Deze winkel past weer die manier waarop jij je bedrijf runt: verantwoord. Met deze winkel kun jij je richten op je echte missie: positieve impact maken met de verantwoorde ontwikkeling van jouw bedrijf!

Gratis adviessessies

Komende weken geven we 10 gratis adviessessies weg. In deze online afspraak delen we tips en adviezen toegespitst op jouw uitdaging. Hierdoor kun jij je bedrijf laten groeien en meer positieve impact maken. Met wie bedoel ik Rianne Holtrop van Roem en Jan Visser van studio Jan Visser. Met ruim 8 jaar ervaring willen wij duurzame en waardevol interieurs ontwerpen en realiseren die goed zijn voor de mens en planeet. Geldig tot 23 december 2022.

Boek je afspraak
Organische vormen staan dicht bij de mens en voelen fijn in een retailinterieur.

Beeldverantwoording

  • DADADA studio ontwierp dit vinted way finding system
  • Etalage van de O.N.S. flagshipstore in NYC
  • Ontwerp van een ruimte met houten meubels in de gallery Béton Brut
  • Arquitectura-G maakte het ontwerp van deze ruimte, een foto van José Hevia
  • Ontwerp display / bewegwijzering van Shaz Madani