Hoe interieur jouw merk verbindt aan je klant

Een fysiek pand voor een merk of retailer kan veel meer zijn dan een winkel. Voor veel consumenten is dit namelijk de enige plek waar ze je merk fysiek kunnen ontmoeten. Om deze ontmoeting een fijne te laten zijn moet, moet je nu meer dan ooit, meer aandacht besteden aan het doel van het pand. En online en offline kunnen daarbij niet los van elkaar worden gezien. Een sterke winkel met een goede merkbeleving bevordert je online verkopen. Aan de andere kant kan een inspirerend pand met een sterk concept je online (herhaal) verkopen boosten. Maar om een echte verbinden met je klanten te maken kijk je verder dan alleen de commerciële aspecten. Een sterke winkel die echt aansluit op de belevingswereld van je doelgroep maakt van je klanten echte fans.

De klantreis

Indien mogelijk maak jij als retail ondernemer als gebruik van een omni-channel model. Online en offline sluiten perfect op elkaar aan. Voor de klant is er namelijk geen verschil. Er is vanuit bedrijfsvoering dan ook geen voorkeur zolang je blijft denken vanuit de klantreis. Steeds meer klanten kunnen en willen zich thuis voorbereiden voordat ze een bezoek aan je winkel brengen. Dit betekent iets voor de manier waarop jij je shop vloer indeelt, en hoe jij je online content organiseert. Dit vraagt een scherpe blik op je totaal strategie.

Ontmoetingsplek

De aanwezigheid online op sociale media is ondenkbaar. Een sterke aanwezigheid met voldoende interactie zorgen voor een groot bereik en voor bekendheid. Als jij je concept goed weet door te voeren in je fysieke pand zal de klant zich herkennen. Hier komt je merk tot leven en kun jij je verhaal goed naar buiten brengen. Als je dit goed lukt, zullen je klanten loyaal worden en wordt een bezoek aan jouw winkel geen toevalstreffer tijdens een dagje shoppen maar een echte bestemming!

Meer dan alleen een winkel

Het pand is dus niet enkel een shopkanaal. Online was vaak al een eerste aanraking met je merk en producten. Wat verwachten consumenten als ze je pand binnenlopen? En welke functies kun jij aanbieden? Misschien wil jij ze inspireren met nieuwe combinaties of nieuwe collecties? Of wil jij je shop vooral gebruiken voor een extra service: klantenservice, pick-up point of paslocatie? Misschien heeft jouw product het nodig om echt beleefd en gevoelt te worden? Of wil jij juist persoonlijke helpen door stylisten of adviseurs aan het werk te zetten?

Winkels kunnen als showroom worden ingericht waarbij met digitale oplossingen de webshop of derde platformen als longtail oplossingen kunnen worden aangeboden. En ook kan een fysiek pand een kennis, advies of informatieplatform worden voor je merk. Waarom zou jij alleen een product verkopen als je ook zoveel waardevolle kennis bezit.

 

Nieuwe tijden vragen ook naar nieuwe oplossingen. Misschien is het niet meer nodig met jou type product om je winkel elke dag te openen als je webshop 24/7 doordraait. Door met afspraken te werken verhoog je de effectiviteit van je verkoopteam en weet je zeker dat je gemotiveerde consumenten begroet met oprechte interesse in je merk en product. Door ze ‘huiswerk’ mee te geven kun je nog effectiever helpen en voorkom je onnodig lange gesprekken op de winkelvloer.

Daarnaast zijn er tal van technische mogelijkheden beschikbaar. Bijvoorbeeld door je klant te helpen, door bijvoorbeeld QR codes met aanvullende informatie. En met augmented reality lagen voor extra beleving en inspiratie en kunstmatige intelligentie om je processen te verbeteren. Ook kun je je winkel meerdere functies geven die het mogelijk maken voor je klant om je product echt te beleven en te gebruiken. Door je winkel te delen met andere ondernemers, met een ander aanbod maar een gelijke doelgroep, laat je echt zien dat je de klant begrijpt.

Verantwoord ondernemen

Consumenten houden steeds meer rekening met de ecologische footprint. Als jij net als velen voor je je verantwoordelijkheid neemt in je bedrijfsvoering en productaanbod, wil je dit ook uitstralen. Niet alleen omdat je dit wilt en moet, ook omdat klanten van je vragen dat je maatschappelijk onderneemt. Duurzaamheid is een belangrijke reden waarom consumenten wel of juist niet bij je kopen. Je winkel is ook je visitekaartje. Het loont dus om na te denken over een duurzaam interieurconcept. Wil je hier meer over weten? Lees dan eens mijn blog over de circulaire economie en interieurontwerp of mijn blog over een waardevol interieurontwerp. 

Weten hoe je zorgt dat je winkelinrichting en interieur past binnen je totaalconcept? En welke kansen er liggen binnen jouw productaanbod en klanten? In een vrijblijvende adviesafspraak geef ik je tips en advies zodat ook jij je winkel op een effectieve succesvolle wijze duurzaam kan inrichten.

 

Maak een afspraak

Beelden:

  • Harbook boekenwinkel is een ontwerp van Alberto Caiola en combineert de verkoop van boeken met een showroom voor het Scandinavische woonmerk Normann Copenhagen. Fotografie: Dirk Weiblen.
  • De Good Ideas Shop van Meta (facebook) verkoopt geen producten maar diensten en ideeën aan lokale ondernemers om hun business beter in de markt te zetten.
  • O’Flower bloemenwinkel is een ontwerp van Tam Company en biedt in de winkel ook ruimte voor consumenten op zelf bloemen te schikken in het atelier. Fotografie: Yongjoon Choi.
  • De winkel van beautymerk O Boticário is een ontwerp van Triptygue Architecture en is combinatie van schoonheidssalon, evenementen ruimte en parfumerie. De vloeren en en wanden zijn gemaakt van restmaterialen van de producten van het merk. Fotografie door Triptygue Architecture.