Een waardevol interieur

De schoonheid van duurzaam ondernemen zit hem in doorzettingsvermogen wat nodig is om je missie te behalen. Een missie alleen is niet genoeg: de manier waarop je je missie wilt bereiken is minstens zo belangrijk. Mijn missie is jou helpen met een duurzaam interieur. Wist je dat interieur een grotere invloed heeft op je bedrijf dan jij wellicht tot nu toe dacht? Een invloed op de mensen die er werken, je klanten en je resultaat. 

Interieur is een gevoel

Een interieur vertelt het verhaal van mensen. De inrichting moet daarom zo worden vormgegeven dat het een prettige plek is. Een plek waar je je fijn en op je gemak voelt. Het interieur vertelt het verhaal over wie wij echt zijn: als mens. Onbewust prikkelen de materialen, vormen, kleuren en lichtinval onze brein. Een gebouw is niet alleen maar een plek, het is voornamelijk een gevoel. En dat gevoel wordt gecreëerd door vele factoren: vorm, luchtkwaliteit, proportie, licht, geluid, kleur, textuur, designs, materiaal en type afwerkingen. Een interieur wordt niet ontworpen vanuit een nu heersende trend, maar vanuit het gebruik. Uiteraard moet het interieur praktisch zijn en efficiënt. Daarnaast moet het ook veilig zijn en effectief voor je ‘werken’. Een interieur is daarom ook geen doel, maar een middel.

Hoe ziet dit eruit?

Om een voorbeeld te noemen. Een fijn kantoor is een plek waar mensen graag komen. Een plek waar ideeën ontstaan, ontmoetingen plaatsvinden en verbindingen tot stand komen. Het is een plek passend bij de dynamiek van jouw onderneming. Medewerkers zijn er gelukkiger, melden zich minder vaak ziek en voelen zich meer betrokken. En een goede winkel of showroom is een plek waar je niet toevallig langsloopt, maar een bestemming voor je dag. Klanten kiezen deze plek om een ontmoeting te hebben met jouw merk, je mensen en je producten. Kortom: alles waar jij voor staat.

Duurzame materialen

Voor alle interieurs geldt dat het werken met natuurlijke materialen ons verbindt met levende systemen. Dit vergroot ons welzijn. Zo bevordert het gebruik van hout de connectie met de natuur. Want in essentie voelen mensen zich het meest op het hun gemak in een omgeving die aansluit bij onze natuurlijke omgeving. Door materialen juist door hun unieke eigenschap goed toe te passen, werken ze efficiënter. Door te werken met gebruikte, herbruikbare en biobased en het liefst lokale materialen is de CO2 impact lager.

Een eerlijk verhaal

Grote kans dat jij je als ondernemer richt op en groeiende groep betrokken consumenten. Een daadkrachtige groep die in groeiende mate waarde hecht aan het verhaal achter een product. Deze verhalen spreken aan en verbinden. De verhalen verspreiden zich als een olievlek. Dit verhaal, wat in de eerste plaatst een onderscheidend concept is rond jouw product of dienst, wordt bevestigd met de uitingen van je merk.

Een interieurontwerp gaat een stuk verder dan een kleur op de muur en een keuze voor vloerbekleding. Het traject begint namelijk altijd bij: wie ben jij en waar sta jij voor als merk? Wie zijn de mensen achter jouw missie?  Wat is het doel en de reden van bestaan? Wat zijn je waarden als merk en ondernemer? Welk verhaal wil je vertellen? En hoe laat jij dit zien en voelen?

Studio Jan Visser

Zelf wil ik met eerlijk en duurzaam interieurontwerp de ‘wereld een beetje beter en mooier maken’. Cliché, zeker. Maar daarom niet minder waarde(vol).

 

Beelden:

Maak je Thuis workshops – 5 april

Ga aan zelf aan de slag met je interieur op deze inspirerende avond.

Meer informatie